مكتبة كلية الحقوق— جامعة القاهرة

Faculty of Law Library - Cairo University

Local cover image
Local cover image
Image from Google Jackets

الحماية المدنية للإعلانات في التشريع اليمني : دراسة مقارنة / محمد عبد القدوس محمد المصري

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Producer: القاهرة: كلية الحقوق-جامعة القاهرة، 2024Description: 423 صفحة؛ 30 سم + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Computer
Carrier type:
  • Online Resource
Subject(s): Genre/Form: DDC classification:
  • 346 21
Online resources: Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة-كلية الحقوق-قسم القانون المدني، 2024 Abstract: يُعد موضوع الحماية المدنية من الإعلانات التجارية غير المشروعة، نتيجة للدور الذي يضطلع به الإعلان في الأنشطة التجارية، لذا كان لابد من تنظيمه تشريعيا لضمان حرية المنافسة المشروعة وحماية المستهلك في الوقت ذاته، فالإعلانات غير المشروعة تشكل اعتداء على القواعد التي تحكم المنافسة المشروعة بين التجار وتلحق الضرر بالمنافسين والمستهلكين، فإذا كانت الإعلانات تسهم إلى حد كبير - في إنعاش سوق المنافسة وتشجيعها من ناحية إلا أنها قد تضر بها من ناحية أخرى، عندما تنطوي على خداع أو تضليل للمستهلكين حول حقيقة المنتجات أو الخدمات محل الإعلان أو تتضمن تشويها وتحقيرًا للمنافسين أو منتجاتهم أو خدماتهم أو عندما تحدث خلطا أو لبسا في ذهن الجمهور بينها وبين المنتجات والخدمات المنافسة. ويتحقق الخداع في الإعلانات عندما تتضمن معلومات أو بيانات من شأنها أن توقع المستهلك في خداع أو تضليل فيما يتعلق بالمنتجات أو الخدمات، فالمعيار الذي يعتمد عليه في تحديد الطبيعة الخادعة للإعلان هو معيار موضوعي يعتمد على الرسالة الإعلانية ومدى قدرتها على خداع المستهلك العادي وتضليله، ولذلك لا يعد الإعلان خادعًا إذا كان ينطوي على قدر من المبالغة لا يمكن أن ينخدع بها؛ لأن المبالغة في الإعلانات تعد أمرًا مألوفًا، كما أنها لا تتضمن أي تشويه أو تحقير للمنتجات أو الخدمات المنافس.Abstract: The subject of civil protection against illegal commercial advertisements is a result of the role that advertising plays in commercial activities. Therefore, it had to be regulated legislatively to ensure freedom of legitimate competition and consumer protection at the same time. Illegal advertisements constitute an assault on the rules that govern legitimate competition between merchants and harm Harm to competitors and consumers. If advertisements contribute to a large extent to revitalizing the competitive market and encouraging it on the one hand, they may harm it on the other hand, when they involve deception or misleading consumers about the reality of the products or services being advertised or include distortion and disparagement of competitors or their products or Their services or when they create confusion or confusion in the mind of the public between them and competing products and services. Deception is achieved in advertisements when they include information or data that would lead the consumer to be deceived or misled regarding products or services. The standard relied upon to determine the deceptive nature of the advertisement is an objective standard that depends on the advertising message and the extent of its ability to deceive and mislead the ordinary consumer. Therefore, it is not An advertisement is deceptive if it contains a degree of exaggeration that cannot be fooled; Because advertising is exaggerated, it is commonplace, and it does not include any distortion or disparagement of competitor products or services.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Copy number Status Barcode
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون المدني Law1 02 PHD 2024 0200776 C1 (Browse shelf(Opens below)) 1 Not for loan T02-00776
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون المدني Law1 02 PHD 2024 0200777 C2 (Browse shelf(Opens below)) 2 Not for loan T02-00777
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - فـرع الشيخ زايد القانون المدني Law2 02 PHD 2024 0200778 C3 (Browse shelf(Opens below)) 3 Not for loan T02-00778

Browsing جــــامعة القــاهرة shelves,Collection: القانون المدني Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
Law1 02 PHD 2024 0200768 C2 القيد فى السجل العينى : دراسة مقارنة/ Law1 02 PHD 2024 0200770 C1 التصرفات الواردة على الاعيان الموقوفة في القانون المدني والشريعة الإسلامية : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2024 0200771 C2 التصرفات الواردة على الاعيان الموقوفة في القانون المدني والشريعة الإسلامية : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2024 0200776 C1 الحماية المدنية للإعلانات في التشريع اليمني : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2024 0200777 C2 الحماية المدنية للإعلانات في التشريع اليمني : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2024 0200779 C1 شركة المحاماة المدنية والمسئولية الناشئة عن أعمالها : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2024 0200780 C2 شركة المحاماة المدنية والمسئولية الناشئة عن أعمالها : دراسة مقارنة /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة-كلية الحقوق-قسم القانون المدني، 2024

يشتمل على إرجاعات بيبليوجرافية: صفحة 397-411

يُعد موضوع الحماية المدنية من الإعلانات التجارية غير المشروعة، نتيجة للدور الذي يضطلع به الإعلان في الأنشطة التجارية، لذا كان لابد من تنظيمه تشريعيا لضمان حرية المنافسة المشروعة وحماية المستهلك في الوقت ذاته، فالإعلانات غير المشروعة تشكل اعتداء على القواعد التي تحكم المنافسة المشروعة بين التجار وتلحق الضرر بالمنافسين والمستهلكين، فإذا كانت الإعلانات تسهم إلى حد كبير - في إنعاش سوق المنافسة وتشجيعها من ناحية إلا أنها قد تضر بها من ناحية أخرى، عندما تنطوي على خداع أو تضليل للمستهلكين حول حقيقة المنتجات أو الخدمات محل الإعلان أو تتضمن تشويها وتحقيرًا للمنافسين أو منتجاتهم أو خدماتهم أو عندما تحدث خلطا أو لبسا في ذهن الجمهور بينها
وبين المنتجات والخدمات المنافسة.
ويتحقق الخداع في الإعلانات عندما تتضمن معلومات أو بيانات من شأنها أن توقع المستهلك في خداع أو تضليل فيما يتعلق بالمنتجات أو الخدمات، فالمعيار الذي يعتمد عليه في تحديد الطبيعة الخادعة للإعلان هو معيار موضوعي يعتمد على الرسالة الإعلانية ومدى قدرتها على خداع المستهلك العادي وتضليله، ولذلك لا يعد الإعلان خادعًا إذا كان ينطوي على قدر من المبالغة لا يمكن أن ينخدع بها؛ لأن المبالغة في الإعلانات تعد أمرًا مألوفًا، كما أنها لا تتضمن أي تشويه أو تحقير للمنتجات أو
الخدمات المنافس.

The subject of civil protection against illegal commercial advertisements is a result of the role that advertising plays in commercial activities. Therefore, it had to be regulated legislatively to ensure freedom of legitimate competition and consumer protection at the same time. Illegal advertisements constitute an assault on the rules that govern legitimate competition between merchants and harm Harm to competitors and consumers. If advertisements contribute to a large extent to revitalizing the competitive market and encouraging it on the one hand, they may harm it on the other hand, when they involve deception or misleading consumers about the reality of the products or services being advertised or include distortion and disparagement of competitors or their products or Their services or when they create confusion or confusion in the mind of the public between them and competing products and services.
Deception is achieved in advertisements when they include information or data that would lead the consumer to be deceived or misled regarding products or services. The standard relied upon to determine the deceptive nature of the advertisement is an objective standard that depends on the advertising message and the extent of its ability to deceive and mislead the ordinary consumer. Therefore, it is not An advertisement is deceptive if it contains a degree of exaggeration that cannot be fooled; Because advertising is exaggerated, it is commonplace, and it does not include any distortion or disparagement of competitor products or services.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Implemented and Customized by: Eng. M. Mohamady

© All rights reserved — Faculty of Law, Cairo University