المسئولية المدنية للبنك عن تقديم خدمة المعلومات والاستشارات المصرفية / اعددا: محمد صابر توفيق جعفر ؛ إشراف أ.د/ سعيد سليمان جبر، أ.د./خليل فيكتور تادرس.
Material type:
- text
- Computer
- Online Resource
- The bank's Civil Liability for Providing Banking Information and Consulting Services [Added title page title]
- 332.175 21
Item type | Current library | Collection | Call number | Copy number | Status | Barcode | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() |
مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي | القانون المدني | Law1 02 PHD 2024 0200788 C1 (Browse shelf(Opens below)) | 1 | Not for loan | T02-00788 | |
![]() |
مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي | القانون المدني | Law1 02 PHD 2024 0200789 C2 (Browse shelf(Opens below)) | 2 | Not for loan | T02-00789 | |
![]() |
مكتبة كلية الحقوق - فـرع الشيخ زايد | القانون المدني | Law2 02 PHD 2024 0200790 C3 (Browse shelf(Opens below)) | 3 | Not for loan | T02-00790 |
Browsing جــــامعة القــاهرة shelves,Collection: القانون المدني Close shelf browser (Hides shelf browser)
أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، كلية الحقوق، قسم القانون المدني 2024.
ببليوجرافيا: صفحات 287-302.
تتبلور إشكالية مسئولية البنك العقدية والتقصيرية عند تقديم خدمة المعلومات والاستشارات المصرفية للعملاء ، في كون البنوك هى الطرف القوي في العلاقة التي تجمعها بالعملاء لما تتمع به من قوة اقتصادية وخبرة فنية في تلك العمليات، مما يستوجب محاولة الوصول إلى آلية مناسبة وملائمة ومُحكمة لتنظيم عمليات التزام البنك بتقديم المعلومات والاستشارات المصرفية وصولاً لخدمة العملاء ومساعدتهم في اتخاذ قراراتهم الاستثمارية، مما يتبعه من انتعاش السوق ، مع وضع التدابير الاحترازية والضمانات الوقائية للحدِّ من مخاطر تقديم البنك معلومات ناقصة أو مضللة للعملاء دون ضوابط . بل إن الهدف الرئيس من طلب تقديم المعلومات والاستشارات المصرفية من جانب البنك هو تجنب ما قد يلحق العميل من مخاطر نتيجة اتخاذه قرارًا غير سليم، فيأتي دور البنك لإزالة حالة عدم التأكد عند هذا العميل ؛درءًا للمخاطر التي من الممكن أن تلحق به. ويلتزم البنك بتقديم النصح والمشورة وتبصير العميل خلال المراحل المختلفة التي تمر بها علاقته بالبنك، فيوجد هذا الالتزام عند إبرام العقد ويستمر خلالها، إذ يجب عليه الالتزام بالتبصير والمشورة.
The problem of the bank's contractual and tortious liability when providing banking information and consulting services to customers is crystallized in the fact that banks are the strong party in the relationship they have with customers due to their economic strength and technical expertise in those operations, which necessitates trying to reach an appropriate, suitable and robust mechanism to regulate the bank's compliance operations. Providing banking information and consultations to serve customers and assist them in making their investment decisions, which will lead to market recovery, while putting in place precautionary measures and preventive guarantees to reduce the risks of the bank providing incomplete or misleading information to customers without controls. Rather, the main goal of requesting the provision of banking information and consultations from the bank is to avoid any risks that may befall the customer as a result of making an incorrect decision, so it is the bank's role to remove the state of uncertainty for this customer, in order to ward off the risks that could befall him. The bank is obligated to provide advice, counsel, and insight to the customer during the various stages of his relationship with the bank. This obligation exists upon concluding the contract and continues throughout it, as he must commit to providing insight and advice.
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
There are no comments on this title.