مكتبة كلية الحقوق— جامعة القاهرة

Faculty of Law Library - Cairo University

Local cover image
Local cover image
Image from Google Jackets

التنظيم القانوني لنظم مشاركة القطاع الخاص والمؤسسات المالية ودور البنوك في تمويل وتشغيل مشروعات البنية الأساسية بنظام (B.O.T) : دراسة تطبيقية مقارنة / إعداد سعود لماس مشعل الشمري ؛ إشراف سامي عبد الباقي أبو صالح

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Producer: القاهرة: كلية الحقوق - جامعة القاهرة، 2024Description: 295 صفحة ؛ 30 سمContent type:
  • text
Media type:
  • Computer
Carrier type:
  • Online Resource
Other title:
  • Legal Regulation of Private Sector Participation Systems and Financial Institutions and the Role of Banks in Financing and Operating Infrastructure Projects Under the B.O.T System: A comparative applied study [Added title page title]
Subject(s): Genre/Form: DDC classification:
  • 346.07 21
Online resources: Dissertation note: أطروحة (دكتوراه) - جامعة القاهرة، كلية الحقوق، قسم القانون التجاري 2024. Abstract: ومع انتشار الثورة الصناعية وما تبعها من تطورات ونمو في كافة المجالات سواء على هذا مستوى الصناعات أو الإنشاءات والبنى التحتية، كانت الدول النامية بعيدة كل البعد عن التطور الذي يشهده العالم نتيجة لفقرها وعدم توافر الميزانية الكافية لديها وخوفها من السقوط في دوامة الديون الخارجية للدول الكبرى وما يلازمها من ضغوطات داخلية وخارجية. لذلك أصبحت الدول تبحث عن أساليب جديدة لتمويل مشاريع البنية التحتية الأساسية للدولة وإشباع حاجات مواطنيها بشكل يتلاءم ويتوافق مع ظروفها السائدة وذلك من خلال الاعتماد على القطاع الخاص في تمويل وإدارة وإنشاء مشاريع البنية التحتية للدولة. لذا فقد ظهرت العديد من النظم القانونية لإدارة وإنشاء مشاريع البنى التحتية والمرافق العامة في الدولة ذلك من خلال الاعتماد على القطاع الخاص في إنشائها وتشغيلها وإداراتها تحت رقابة وإشراف الدولة دون زيادة الإنفاق الحكومي أو زيادة الأعباء المالية على الدولة ولعل أهم هذه النظم عقد الامتياز بصورته الحديثة والمتمثل بعقد البوت (.B.O.T) وبناءاً عليه، يمكن تعريف عقد البوت بأنه هو عقد يبرم بين الدولة الممثلة بإحدى إداراتها وبين أحد أفراد القطاع الخاص والتمثل بالمستثمر أو شركة المشروع والذي يتضمن قيام المتعاقد مع الإدارة بإنشاء أو تطوير وإدارة أحد المرافق العامة أو مشروعات البنية التحتية للدولة وتحمله عبء تمويل هذه المرافق أو المشاريع وذلك مقابل استغلاله للمرافق محل العقد وحصوله على إيرادات وأرباح تشغيله واستغلاله طوال مدة العقد المبرم بينه وبين الدولة.Abstract: With the spread of the industrial revolution and the developments and growth that followed in all fields, whether at the level of industries or construction and infrastructure, developing countries were far from this development that the world is witnessing as a result of their poverty, lack of sufficient budgets, and fear of falling into the cycle of external debts to major countries and the internal and external pressures that accompany them. Therefore, countries began to search for new methods to finance the basic infrastructure projects of the state and satisfy the needs of its citizens in a manner that is compatible and consistent with its prevailing circumstances by relying on the private sector to finance, manage and establish the state's infrastructure projects. Therefore, many legal systems have emerged to manage and establish infrastructure projects and public facilities in the country by relying on the private sector to establish, operate and manage them under the supervision and oversight of the state without increasing government spending or increasing the financial burdens on the state. Perhaps the most important of these systems is the concession contract in its modern form, represented by the BOT contract. Accordingly, the BOT contract can be defined as: a contract concluded between the state represented by one of its departments and one of the members of the private sector represented by the investor or the project company, which includes the contractor with the administration establishing, developing and managing one of the public facilities or infrastructure projects of the state and bearing the burden of financing these facilities or projects in exchange for exploiting the facilities subject to the contract and obtaining revenues and profits from operating and exploiting them throughout the term of the contract concluded between him and the state.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Copy number Status Barcode
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون التجاري Law1 05 PHD 2024 0501304 C1 (Browse shelf(Opens below)) 1 Not for loan T05-01304
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون التجاري Law1 05 PHD 2024 0501306 C2 (Browse shelf(Opens below)) 2 Not for loan T05-01306
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - فـرع الشيخ زايد القانون التجاري Law2 05 PHD 2024 0501305 C3 (Browse shelf(Opens below)) 3 Not for loan T05-01305

Browsing جــــامعة القــاهرة shelves,Collection: القانون التجاري Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
Law1 05 PHD 2024 0501011 C2 مبدأ حسن النية في العلاقة بين البنك والعميل في عقود الائتمان: دراسة مقارنة / Law1 05 PHD 2024 05010302 C2 النظام القانوني لعقود الخيارات في أسواق الأوراق المالية / Law1 05 PHD 2024 0501301 C1 النظام القانوني لعقود الخيارات في أسواق الأوراق المالية / Law1 05 PHD 2024 0501304 C1 التنظيم القانوني لنظم مشاركة القطاع الخاص والمؤسسات المالية ودور البنوك في تمويل وتشغيل مشروعات البنية الأساسية بنظام (B.O.T) : دراسة تطبيقية مقارنة / Law1 05 PHD 2024 0501306 C2 التنظيم القانوني لنظم مشاركة القطاع الخاص والمؤسسات المالية ودور البنوك في تمويل وتشغيل مشروعات البنية الأساسية بنظام (B.O.T) : دراسة تطبيقية مقارنة / Law1 05 PHD 2024 0501307 C1 النظام القانوني لنشاط رأس المال المخاطر : دراسة مقارنة / Law1 05 PHD 2024 0501308 C2 النظام القانوني لنشاط رأس المال المخاطر : دراسة مقارنة /

أطروحة (دكتوراه) - جامعة القاهرة، كلية الحقوق، قسم القانون التجاري 2024.

يشتمل على إرجاعات بيبليوجرافية: 241-289 صفحة

ومع انتشار الثورة الصناعية وما تبعها من تطورات ونمو في كافة المجالات سواء على هذا مستوى الصناعات أو الإنشاءات والبنى التحتية، كانت الدول النامية بعيدة كل البعد عن التطور الذي يشهده العالم نتيجة لفقرها وعدم توافر الميزانية الكافية لديها وخوفها من السقوط في دوامة الديون الخارجية للدول الكبرى وما يلازمها من ضغوطات داخلية وخارجية.
لذلك أصبحت الدول تبحث عن أساليب جديدة لتمويل مشاريع البنية التحتية الأساسية للدولة وإشباع حاجات مواطنيها بشكل يتلاءم ويتوافق مع ظروفها السائدة وذلك من خلال الاعتماد على القطاع الخاص في تمويل وإدارة وإنشاء مشاريع البنية التحتية للدولة.
لذا فقد ظهرت العديد من النظم القانونية لإدارة وإنشاء مشاريع البنى التحتية والمرافق العامة في الدولة ذلك من خلال الاعتماد على القطاع الخاص في إنشائها وتشغيلها وإداراتها تحت رقابة وإشراف الدولة دون زيادة الإنفاق الحكومي أو زيادة الأعباء المالية على الدولة ولعل أهم هذه النظم عقد الامتياز بصورته الحديثة والمتمثل بعقد البوت (.B.O.T)
وبناءاً عليه، يمكن تعريف عقد البوت بأنه هو عقد يبرم بين الدولة الممثلة بإحدى إداراتها وبين أحد أفراد القطاع الخاص والتمثل بالمستثمر أو شركة المشروع والذي يتضمن قيام المتعاقد مع الإدارة بإنشاء أو تطوير وإدارة أحد المرافق العامة أو مشروعات البنية التحتية للدولة وتحمله عبء تمويل هذه المرافق أو المشاريع وذلك مقابل استغلاله للمرافق محل العقد وحصوله على إيرادات وأرباح تشغيله واستغلاله طوال مدة العقد المبرم بينه وبين الدولة.

With the spread of the industrial revolution and the developments and growth that followed in all fields, whether at the level of industries or construction and infrastructure, developing countries were far from this development that the world is witnessing as a result of their poverty, lack of sufficient budgets, and fear of falling into the cycle of external debts to major countries and the internal and external pressures that accompany them. Therefore, countries began to search for new methods to finance the basic infrastructure projects of the state and satisfy the needs of its citizens in a manner that is compatible and consistent with its prevailing circumstances by relying on the private sector to finance, manage and establish the state's infrastructure projects. Therefore, many legal systems have emerged to manage and establish infrastructure projects and public facilities in the country by relying on the private sector to establish, operate and manage them under the supervision and oversight of the state without increasing government spending or increasing the financial burdens on the state. Perhaps the most important of these systems is the concession contract in its modern form, represented by the BOT contract.
Accordingly, the BOT contract can be defined as: a contract concluded between the state represented by one of its departments and one of the members of the private sector represented by the investor or the project company, which includes the contractor with the administration establishing, developing and managing one of the public facilities or infrastructure projects of the state and bearing the burden of financing these facilities or projects in exchange for exploiting the facilities subject to the contract and obtaining revenues and profits from operating and exploiting them throughout the term of the contract concluded between him and the state.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Implemented and Customized by: Eng. M. Mohamady

© All rights reserved — Faculty of Law, Cairo University