مكتبة كلية الحقوق— جامعة القاهرة

Faculty of Law Library - Cairo University

Image from Google Jackets

أبعاد التكامل والتماثل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية / إعداد آدم محمود إبراهيم فتح الباب ؛ إشراف عمر محمد سالم : محمد يوسف حفني.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Producer: 2023 القاهرة: كلية الحقوق-جامعة القاهرة،Description: 361 صفحة ؛ 25 cm. CDContent type:
  • text
Media type:
  • Computer
Carrier type:
  • Online Resource
Other title:
  • Dimensions of integration and symmetry in the relationship between Sharia and the criminal situation [Added title page title]
Subject(s): Genre/Form: DDC classification:
  • 349 21
Online resources: Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023. Summary: تنتمي هذه الدراسة إلى نوع من الدراسات التي تقوم على المقارنة، وقد قصد الباحث أن تكون هذه المقارنة من المنظور الفلسفي في النطاق الجنائي بحدوده الثلاثة، وهي المجرم والجريمة والجزاء؛ فهي بحثٌ لاستظهار أبعاد الوفاق وهي "أبعاد التكامل والتماثل" وذلك "في العلاقة بين الشرع بالوضعية الجنائية"، وعلاوةً على كون البحث دراسة فلسفية؛ فإنه ذو طبيعة فقهية وليست قانونية، أي لا نبحث وجهتي نظر قانونية، ولا نقارن بين القوانين في صورها التشريعية التي انبثقت عن الشريعة الإسلامية من ناحية، أو نظيرتها المعاصرة من ناحية أخرى، بل نحاول أن نبحث الأبعاد الفلسفية بين الشرع الجنائي والوضعية الجنائية من خلال الحدود ثلاثة، هي المجرم، والجريمة، والجزاء، وبعد أن نتبينها من منظور كل فقهٍ على حدة نحاول أن نتبين وجه العلاقة بينهما، هل يعوذها التكامل و التماثل، أم أنَّ هذين الأخيرين يشكلان أبعاد العلاقة بينهما. إنَّه ليس هناك ما يمنع من جهة العقل أو من جهة الشرع أن ينهل الفقه الجنائي الشرعي من النبع الوضعي الجنائي المتحضر، وذلك لبلوغ الحالة العصرية من التطور بالاجتهاد، وذلك هو ما نقصده من بعد التكامل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية؛ كما أن الطابع الروحي أو الإيمانيّ للشرع الجنائي هو الطريق الذي نفذ به إلى ما وراء الطبيعة حيث الكون وأسراره، ولما لا وهي تنزيل العزيز الحكيم الذي خلق الكون والطبيعة وما فيهما، ومماثلة الوضعية الجنائية لذلك الشرع في معالجاتها إنما يعني أن الشرع أتم عليها مبتغاها قديما، إذ قامت الوضعية بحثًا عن مثال طبيعي تسمو إليه، وهو الذي دفعنا إلى القول أن الركن الروحي وجانبه هو الذي كمَّل به الشرع نظيره الوضعي، ليسمو به حيث كان يتطلع الفلاسفة الأُوَل. Summary: This study belongs to a kind of studies that are based on comparison. The researcher intended that this comparison be from a philosophical perspective in the criminal domain with its three limits, which are the criminal, the crime, and the penalty. It is a research to memorize the dimensions of concord, which are the "dimensions of integration and symmetry" and that "in the relationship between Sharia and the criminal situation", and in addition to the fact that the research is a philosophical study; It is of a jurisprudential nature and not a legal one, that is, we do not discuss two legal points of view, and we do not compare laws in their legislative forms that emerged from Islamic Sharia on the one hand, or their contemporary counterparts on the other hand. Rather, we try to examine the philosophical dimensions between the criminal law and the criminal situation through the three limits, which are the criminal, the crime, and the penalty. dimensions of their relationship. There is nothing that prevents, on the one hand, on the one hand, or on the one hand, from the Shari'a, that legal criminal jurisprudence draws from the positivist, criminal, civilized source, in order to reach the modern state of development through jihad, and that is what we mean after integration in the relationship between Sharia and the criminal situation; Likewise, the spiritual or faith-based nature of the criminal law is the path by which it penetrates beyond nature, where the universe and its secrets are, and why not, which is the revelation of the Almighty, the Wise, who created the universe and nature and what is in them, and the similarity of the criminal situation to that law in its treatment means that the law fulfilled its desire in the past. As positivism arose in search of a natural ideal to rise to, and this is what prompted us to say that the spiritual pillar and its aspect is the one with which the Sharia complemented its positivist counterpart, to elevate it as the first philosophers aspired.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Copy number Status Barcode
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون الجنائي Law1 10 PHD 2023 1002118 C2 (Browse shelf(Opens below)) 2 Not for loan T10-02118
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - فـرع الشيخ زايد القانون الجنائي Law1 10 PHD 2023 1002117 C3 (Browse shelf(Opens below)) 3 Not for loan T10-02117
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون الجنائي Law1 10 PHD 2023 1002116 C1 (Browse shelf(Opens below)) 1 Not for loan T10-02116

Browsing جــــامعة القــاهرة shelves,Collection: القانون الجنائي Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
Law1 10 PHD 2023 1002111 C2 المواجهة الجنائية للجريمة الإرهابية في قانون دولة الإمارات العربية المتحدة : دراسة مقارنة / Law1 10 PHD 2023 1002116 C1 أبعاد التكامل والتماثل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية / Law1 10 PHD 2023 1002117 C3 أبعاد التكامل والتماثل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية / Law1 10 PHD 2023 1002118 C2 أبعاد التكامل والتماثل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية / Law1 10 PHD 2023 1002123 C1 حقوق المجني عليه في القانون الكويتي والمقارن / Law1 10 PHD 2023 1002124 C2 حقوق المجني عليه في القانون الكويتي والمقارن / Law1 10 PHD 2023 1002126 C1 المواجهة الجنائية لانتهاك الخصوصية من خلال الوسط المعلوماتي : "دراسة مقارنة" /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.

يشتمل على إرجاعات ببليوجرافية صفحات 327-349.

تنتمي هذه الدراسة إلى نوع من الدراسات التي تقوم على المقارنة، وقد قصد الباحث أن تكون هذه المقارنة من المنظور الفلسفي في النطاق الجنائي بحدوده الثلاثة، وهي المجرم والجريمة والجزاء؛ فهي بحثٌ لاستظهار أبعاد الوفاق وهي "أبعاد التكامل والتماثل" وذلك "في العلاقة بين الشرع بالوضعية الجنائية"، وعلاوةً على كون البحث دراسة فلسفية؛ فإنه ذو طبيعة فقهية وليست قانونية، أي لا نبحث وجهتي نظر قانونية، ولا نقارن بين القوانين في صورها التشريعية التي انبثقت عن الشريعة الإسلامية من ناحية، أو نظيرتها المعاصرة من ناحية أخرى، بل نحاول أن نبحث الأبعاد الفلسفية بين الشرع الجنائي والوضعية الجنائية من خلال الحدود ثلاثة، هي المجرم، والجريمة، والجزاء، وبعد أن نتبينها من منظور كل فقهٍ على حدة نحاول أن نتبين وجه العلاقة بينهما، هل يعوذها التكامل و التماثل، أم أنَّ هذين الأخيرين يشكلان أبعاد العلاقة بينهما. إنَّه ليس هناك ما يمنع من جهة العقل أو من جهة الشرع أن ينهل الفقه الجنائي الشرعي من النبع الوضعي الجنائي المتحضر، وذلك لبلوغ الحالة العصرية من التطور بالاجتهاد، وذلك هو ما نقصده من بعد التكامل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية؛ كما أن الطابع الروحي أو الإيمانيّ للشرع الجنائي هو الطريق الذي نفذ به إلى ما وراء الطبيعة حيث الكون وأسراره، ولما لا وهي تنزيل العزيز الحكيم الذي خلق الكون والطبيعة وما فيهما، ومماثلة الوضعية الجنائية لذلك الشرع في معالجاتها إنما يعني أن الشرع أتم عليها مبتغاها قديما، إذ قامت الوضعية بحثًا عن مثال طبيعي تسمو إليه، وهو الذي دفعنا إلى القول أن الركن الروحي وجانبه هو الذي كمَّل به الشرع نظيره الوضعي، ليسمو به حيث كان يتطلع الفلاسفة الأُوَل.

This study belongs to a kind of studies that are based on comparison. The researcher intended that this comparison be from a philosophical perspective in the criminal domain with its three limits, which are the criminal, the crime, and the penalty. It is a research to memorize the dimensions of concord, which are the "dimensions of integration and symmetry" and that "in the relationship between Sharia and the criminal situation", and in addition to the fact that the research is a philosophical study; It is of a jurisprudential nature and not a legal one, that is, we do not discuss two legal points of view, and we do not compare laws in their legislative forms that emerged from Islamic Sharia on the one hand, or their contemporary counterparts on the other hand. Rather, we try to examine the philosophical dimensions between the criminal law and the criminal situation through the three limits, which are the criminal, the crime, and the penalty. dimensions of their relationship. There is nothing that prevents, on the one hand, on the one hand, or on the one hand, from the Shari'a, that legal criminal jurisprudence draws from the positivist, criminal, civilized source, in order to reach the modern state of development through jihad, and that is what we mean after integration in the relationship between Sharia and the criminal situation; Likewise, the spiritual or faith-based nature of the criminal law is the path by which it penetrates beyond nature, where the universe and its secrets are, and why not, which is the revelation of the Almighty, the Wise, who created the universe and nature and what is in them, and the similarity of the criminal situation to that law in its treatment means that the law fulfilled its desire in the past. As positivism arose in search of a natural ideal to rise to, and this is what prompted us to say that the spiritual pillar and its aspect is the one with which the Sharia complemented its positivist counterpart, to elevate it as the first philosophers aspired.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Implemented and Customized by: Eng. M. Mohamady

© All rights reserved — Faculty of Law, Cairo University