مكتبة كلية الحقوق— جامعة القاهرة

Faculty of Law Library - Cairo University

Local cover image
Local cover image
Image from Google Jackets

ضمان مطابقة المبيع فى تشريعات حماية المستهلك : دراسة تحليلية مقارنة / إعداد السيد رمضان عبد الصمد عشماوي ؛ إشراف الأستاذ الدكتور محمد سامي عبد الصادق.

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Summary language: Arabic, English Spoken language: Arabic Producer: القاهرة : كلية الحقوق - جامعة القاهرة، 2022Description: 306 صفحة ؛ 25 سمContent type:
  • text
Media type:
  • Computer
Carrier type:
  • Online Resource
Other title:
  • Ensure conformity of sales in consumer protection legislation : Comparative analytical study [Parallel title]
Subject(s): Genre/Form: DDC classification:
  • 346 21
Online resources: Dissertation note: أطروحة (دكتوراه) - جامعة القاهرة، كلية الحقوق، قسم القانون المدني 2022. Summary: لا شك أن التطور التكنولوجى و الاقتصادى أدى إلى تزاحم المنتِجين على صناعة و عرض أكثر من سلعة لتلبي غرضا واحدا: و المنتجون ليسوا الطرف الوحيد فى العلاقة العقدية و إنما برز دور المستهلكين فى اقتناء هذه السلع لسد حاجاتهم و رغباتهم: بيد أن المُنتِج أو البائع هو الشخص الأكثر إقدامًا فى العلاقة العقدية؛ نظرًا لما لديه من خبرة كبيرة فى الإنتاج و التوزيع و الاستهلاك: و ما لديه من تفوق و هيمنة على اقتصاديات السوق و أساليب عرض السلعة و ظروف التعاقد. و على الجانب الآخر يوجد مستهلك لديه حاجة ملحة لسد حاجاته و رغباته من خلال ما ينتجه البائع؛ ما يدفعه للإسراع فى التعاقد على سلعة قد لا تكون مطابقة للمواصفات و الاشتراطات التى تعاقد عليها: نظرا لرغبته الملحة فى اقتناء هذا المنتج: و ربما يكون للإعلانات الكاذبة و المضللة أثر كبير فى نفس المستهلك يدفعه إلى التعاقد. و الحقيقة أن حماية المستهلك وجدت كرد فعل لمساوئ الأخذ بالاقتصاد الحر و آليات السوق؛ إذ إن المُنتَج فى ضوء ميكنة الإنتاج و تزايده قد يدفعه سعيه إلى تصريف مُنتَجاته و توزيعها متغاضيًا عن مصالح المستهلكين: فلا يولى اهتمامًا بأن تتوافر فى تلك السلع مقتضيات الأمن و السلامة: كما قد يدفعه سعيه للكسب إلى اللجوء لوسائل غير أخلاقية؛ لكى يضلل المستهلك عن حقيقة تلك المُنتَجات: فيوهمه بمزايا تحققها السلعة المبيعة على خلاف الواقع و وسيلته فى ذلك الدعاية الكاذبة و المضللةSummary: There is no doubt that the technological and economic development has led to the crowding of producers to manufacture and offer more than one commodity to meet one purpose, and the producers are not the only party in the contractual relationship, but the role of consumers has emerged in acquiring these commodities to meet their needs and desires, but the producer or seller is the most forward person in the relationship The contract due to his great experience in production, distribution and consumption, and his superiority and dominance over market economies, commodity presentation methods and contracting conditions. On the other hand, there is a consumer who has an urgent need to fulfill his needs and desires through what the seller produces, which prompts him to expedite the contract for his goods that may not be in conformity with the specifications and requirements that he contracted due to his urgent desire to acquire this product, and false and misleading advertisements may have a great impact on the same The consumer pushes him to contract. In fact, consumer protection was found as a response to the disadvantages of adopting a free economy and market mechanisms, as the producer, in light of the mechanization of production and its increase, may push him to seek to dispose of his products and distribute them, disregarding the interests of consumers, so he does not pay attention to the fact that these goods meet the requirements of security and safety, as his quest may push him To earn, to resort to unethical means in order to mislead the consumer about the reality of those products, by deluding him of advantages achieved by the sold commodity, contrary to reality and its means.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Copy number Status Barcode
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون المدني Law1 02 PHD 2022 0200185 C1 (Browse shelf(Opens below)) 1 Not for loan T02-00185
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون المدني Law1 02 PHD 2022 0200186 C2 (Browse shelf(Opens below)) 2 Not for loan T02-00186
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - فـرع الشيخ زايد القانون المدني Law2 02 PHD 2022 0200187 C3 (Browse shelf(Opens below)) 3 Not for loan T02-00187

Browsing جــــامعة القــاهرة shelves,Collection: القانون المدني Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
Law1 02 PHD 2022 0200180 C2 التأمين من مخاطر الاستثمار فى بورصة الأوراق المالية Law1 02 PHD 2022 0200182 C1 ضمانات الدائن المرتهن المترتبة على الرهن الحيازي / Law1 02 PHD 2022 0200183 C2 ضمانات الدائن المرتهن المترتبة على الرهن الحيازي / Law1 02 PHD 2022 0200185 C1 ضمان مطابقة المبيع فى تشريعات حماية المستهلك : دراسة تحليلية مقارنة / Law1 02 PHD 2022 0200186 C2 ضمان مطابقة المبيع فى تشريعات حماية المستهلك : دراسة تحليلية مقارنة / Law1 02 PHD 2022 0200197 C1 التزامات جهات التصديق الإلكتروني والمسئولية المدنية الناشئة عنها : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2022 0200198 C2 التزامات جهات التصديق الإلكتروني والمسئولية المدنية الناشئة عنها : دراسة مقارنة /

أطروحة (دكتوراه) - جامعة القاهرة، كلية الحقوق، قسم القانون المدني 2022.

ببليوجرافيا: صفحات 279-300.

لا شك أن التطور التكنولوجى و الاقتصادى أدى إلى تزاحم المنتِجين على صناعة و عرض أكثر من سلعة لتلبي غرضا واحدا: و المنتجون ليسوا الطرف الوحيد فى العلاقة العقدية و إنما برز دور المستهلكين فى اقتناء هذه السلع لسد حاجاتهم و رغباتهم: بيد أن المُنتِج أو البائع هو الشخص الأكثر إقدامًا فى العلاقة العقدية؛ نظرًا لما لديه من خبرة كبيرة فى الإنتاج و التوزيع و الاستهلاك: و ما لديه من تفوق و هيمنة على اقتصاديات السوق و أساليب عرض السلعة و ظروف التعاقد. و على الجانب الآخر يوجد مستهلك لديه حاجة ملحة لسد حاجاته و رغباته من خلال ما ينتجه البائع؛ ما يدفعه للإسراع فى التعاقد على سلعة قد لا تكون مطابقة للمواصفات و الاشتراطات التى تعاقد عليها: نظرا لرغبته الملحة فى اقتناء هذا المنتج: و ربما يكون للإعلانات الكاذبة و المضللة أثر كبير فى نفس المستهلك يدفعه إلى التعاقد. و الحقيقة أن حماية المستهلك وجدت كرد فعل لمساوئ الأخذ بالاقتصاد الحر و آليات السوق؛ إذ إن المُنتَج فى ضوء ميكنة الإنتاج و تزايده قد يدفعه سعيه إلى تصريف مُنتَجاته و توزيعها متغاضيًا عن مصالح المستهلكين: فلا يولى اهتمامًا بأن تتوافر فى تلك السلع مقتضيات الأمن و السلامة: كما قد يدفعه سعيه للكسب إلى اللجوء لوسائل غير أخلاقية؛ لكى يضلل المستهلك عن حقيقة تلك المُنتَجات: فيوهمه بمزايا تحققها السلعة المبيعة على خلاف الواقع و وسيلته فى ذلك الدعاية الكاذبة و المضللة

There is no doubt that the technological and economic development has led to the crowding of producers to manufacture and offer more than one commodity to meet one purpose, and the producers are not the only party in the contractual relationship, but the role of consumers has emerged in acquiring these commodities to meet their needs and desires, but the producer or seller is the most forward person in the relationship The contract due to his great experience in production, distribution and consumption, and his superiority and dominance over market economies, commodity presentation methods and contracting conditions.
On the other hand, there is a consumer who has an urgent need to fulfill his needs and desires through what the seller produces, which prompts him to expedite the contract for his goods that may not be in conformity with the specifications and requirements that he contracted due to his urgent desire to acquire this product, and false and misleading advertisements may have a great impact on the same The consumer pushes him to contract.
In fact, consumer protection was found as a response to the disadvantages of adopting a free economy and market mechanisms, as the producer, in light of the mechanization of production and its increase, may push him to seek to dispose of his products and distribute them, disregarding the interests of consumers, so he does not pay attention to the fact that these goods meet the requirements of security and safety, as his quest may push him To earn, to resort to unethical means in order to mislead the consumer about the reality of those products, by deluding him of advantages achieved by the sold commodity, contrary to reality and its means.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Implemented and Customized by: Eng. M. Mohamady

© All rights reserved — Faculty of Law, Cairo University