مكتبة كلية الحقوق— جامعة القاهرة

Faculty of Law Library - Cairo University

Local cover image
Local cover image
Image from Google Jackets

حماية الراهن بين القانون الوضعي والشريعة الإسلامية : دراسة مقارنة / هاني محمد شعبان حسن

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Producer: 2023 القاهرة: كلية الحقوق-جامعة القاهرة،Description: 300 صفحة : 29 سم + CDContent type:
  • text
Media type:
  • Unmediated
Carrier type:
  • volume
Other title:
  • Protection of the Present Between Positive Law and Islamic Law "A Comparative Study" [Added title page title]
Subject(s): Genre/Form: DDC classification:
  • 346 21
Online resources: Dissertation note: أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة-كلية الحقوق-قسم القانون المدني، 2023 Summary: ومن المعلوم أن ذلك الميراث الفقهي للمسلمين قد تُرجم إلى مواد دستورية بدأت في عهد الدولة العثمانية بإصدار مجلة الأحكام العدلية، ثم تطورت فيما بعد تبعا لتطور العصور، وتعقيدات الحياة الإدارية فيها، ومن ثم استحدثت القوانين الموجودة حاليا والتي تراعي أحوال الناس وطرق معيشتهم. ولما كانت الشريعة مبنية على التيسير، وكان الإنسان لا يملك من المال أحيانا ما يمكنه من تلبية احتياجاته وتحقيق طموحاته رخص له الشارع في رهن ما يملك حتى يوسع عليه في هذا الجانب، ولجأ الناس إلى رهن أصولهم أو كفالة غيرهم لتحقيق مآربهم، فشُرع الرهن لتحقيق مصلحة الراهن والمرتهن، فيحقق للراهن ما كان يرمى إليه من قرض، وما كان يهدف إليه من الشراء إلى أجَل عن طريق رهن عين مالية لدى المرتهن يستطيع ردها عند الوفاء بالدين المتفق عليه للمرتهن عند حلول الأجل المحدد، ويمنح المرتهن الثقة في الحصول على دينه إذا عجز المدين، أو امتنع عن الوفاء، فلا يخشى على أمواله نتيجة مساعدة المحتاج. وربما يخشى صاحب المال من إعسار المدين، فيؤدى إلى امتناعه عن إعطاء المال بدون وجود ضمانات كافية يسترد بها ماله عند تعذر الوفاء؛ فشرعت الكفالة دفعا لذلك الضرر وضمانا لمصالح العباد تفريجا للكروب وتخفيفا للهموم، وتحقيقا للتعاون فيما بينهم. وعلى الرغم من هذه الفوائد التي تنطوي على أهمية الرهن، فإن الراهن قد يلحقه ضرر يفوت عليه المصلحة التي لجأ إلى الرهن من أجلها، وقد تتنوع هذه الأضرار فقد تكون قبل إبرام العقد أو عند إبرامه أو بعد إبرامه، ومن هنا بدت أهمية البحث في بيان طرق حماية الراهن بين الشريعة والقانون. Summary: it is well known that this jurisprudential inheritance of Muslims has been translated into constitutional articles that began in the era of the Ottoman Empire with the issuance of the Journal of Justice Rulings, and then developed later according to the development of ages and the complexities of administrative life in it, and then the laws that currently exist were introduced that take into account the conditions of people and their ways of living. And since the Sharia is based on facilitation, and a person sometimes does not have enough money to meet his needs and achieve his aspirations, the Lawgiver authorized him to mortgage what he owns so that he can expand on it in this aspect, and people resorted to mortgaging their assets or guaranteeing others to achieve their goals. The mortgagor and the mortgagee, so the mortgagor achieves what he was aiming for in terms of a loan, and what he was aiming for in terms of buying on a deferred date by mortgaging a financial asset with the mortgagor, which he can return upon fulfillment of the debt agreed upon to the mortgagor when the specified term comes, and it gives the mortgagor confidence in obtaining his debt if the debtor is incapacitated. Or he refuses to pay, so he does not fear for his money as a result of helping the needy. Perhaps the owner of the money fears the insolvency of the debtor, and this leads to his refraining from giving the money without the presence of sufficient guarantees by which he will recover his money when payment is not possible. So the bail was prescribed to ward off that harm and guarantee the interests of the servants, relieving distress and alleviating worries, and achieving cooperation among them. In spite of these benefits that involve the importance of the mortgage, the mortgagor may suffer damage that makes him miss the interest for which he resorted to the mortgage, and these damages may vary, as they may be before the conclusion of the contract, when it is concluded, or after its conclusion. Protecting the present between Sharia and the law.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Copy number Status Barcode
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون المدني Law1 02 PHD 2023 0200312 C2 (Browse shelf(Opens below)) 2 Not for loan T02-00312
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - فـرع الشيخ زايد القانون المدني Law2 02 PHD 2023 0200313 C3 (Browse shelf(Opens below)) 3 Not for loan T02-00313
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون المدني Law1 02 PHD 2023 0200331 C1 (Browse shelf(Opens below)) 1 Not for loan T02-00311

Browsing جــــامعة القــاهرة shelves,Collection: القانون المدني Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
Law1 02 PHD 2023 0200165 C2 الاتجاهات الحديثة في عقود الإذعان: "دراسة مقارنة" / Law1 02 PHD 2023 0200270 C1 التجارة الإلكترونية عبر الإنترنت / Law1 02 PHD 2023 0200271 C2 التجارة الإلكترونية عبر الإنترنت / Law1 02 PHD 2023 0200312 C2 حماية الراهن بين القانون الوضعي والشريعة الإسلامية : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2023 0200331 C1 حماية الراهن بين القانون الوضعي والشريعة الإسلامية : دراسة مقارنة / Law1 02 PHD 2023 0200332 C1 مسؤولية المتبوع عن أعمال تابعه في مجال عمل مأمور الضبط القضائي : دراسة مقارنة بين القانون المصري والعماني / Law1 02 PHD 2023 0200333 C2 مسؤولية المتبوع عن أعمال تابعه في مجال عمل مأمور الضبط القضائي : دراسة مقارنة بين القانون المصري والعماني /

أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة-كلية الحقوق-قسم القانون المدني، 2023

ببليوجرافيا: صفحات 280-258.

ومن المعلوم أن ذلك الميراث الفقهي للمسلمين قد تُرجم إلى مواد دستورية بدأت في عهد الدولة العثمانية بإصدار مجلة الأحكام العدلية، ثم تطورت فيما بعد تبعا لتطور العصور، وتعقيدات الحياة الإدارية فيها، ومن ثم استحدثت القوانين الموجودة حاليا والتي تراعي أحوال الناس وطرق معيشتهم. ولما كانت الشريعة مبنية على التيسير، وكان الإنسان لا يملك من المال أحيانا ما يمكنه من تلبية احتياجاته وتحقيق طموحاته رخص له الشارع في رهن ما يملك حتى يوسع عليه في هذا الجانب، ولجأ الناس إلى رهن أصولهم أو كفالة غيرهم لتحقيق مآربهم، فشُرع الرهن لتحقيق مصلحة الراهن والمرتهن، فيحقق للراهن ما كان يرمى إليه من قرض، وما كان يهدف إليه من الشراء إلى أجَل عن طريق رهن عين مالية لدى المرتهن يستطيع ردها عند الوفاء بالدين المتفق عليه للمرتهن عند حلول الأجل المحدد، ويمنح المرتهن الثقة في الحصول على دينه إذا عجز المدين، أو امتنع عن الوفاء، فلا يخشى على أمواله نتيجة مساعدة المحتاج. وربما يخشى صاحب المال من إعسار المدين، فيؤدى إلى امتناعه عن إعطاء المال بدون وجود ضمانات كافية يسترد بها ماله عند تعذر الوفاء؛ فشرعت الكفالة دفعا لذلك الضرر وضمانا لمصالح العباد تفريجا للكروب وتخفيفا للهموم، وتحقيقا للتعاون فيما بينهم. وعلى الرغم من هذه الفوائد التي تنطوي على أهمية الرهن، فإن الراهن قد يلحقه ضرر يفوت عليه المصلحة التي لجأ إلى الرهن من أجلها، وقد تتنوع هذه الأضرار فقد تكون قبل إبرام العقد أو عند إبرامه أو بعد إبرامه، ومن هنا بدت أهمية البحث في بيان طرق حماية الراهن بين الشريعة والقانون.

it is well known that this jurisprudential inheritance of Muslims has been translated into constitutional articles that began in the era of the Ottoman Empire with the issuance of the Journal of Justice Rulings, and then developed later according to the development of ages and the complexities of administrative life in it, and then the laws that currently exist were introduced that take into account the conditions of people and their ways of living. And since the Sharia is based on facilitation, and a person sometimes does not have enough money to meet his needs and achieve his aspirations, the Lawgiver authorized him to mortgage what he owns so that he can expand on it in this aspect, and people resorted to mortgaging their assets or guaranteeing others to achieve their goals. The mortgagor and the mortgagee, so the mortgagor achieves what he was aiming for in terms of a loan, and what he was aiming for in terms of buying on a deferred date by mortgaging a financial asset with the mortgagor, which he can return upon fulfillment of the debt agreed upon to the mortgagor when the specified term comes, and it gives the mortgagor confidence in obtaining his debt if the debtor is incapacitated. Or he refuses to pay, so he does not fear for his money as a result of helping the needy. Perhaps the owner of the money fears the insolvency of the debtor, and this leads to his refraining from giving the money without the presence of sufficient guarantees by which he will recover his money when payment is not possible. So the bail was prescribed to ward off that harm and guarantee the interests of the servants, relieving distress and alleviating worries, and achieving cooperation among them. In spite of these benefits that involve the importance of the mortgage, the mortgagor may suffer damage that makes him miss the interest for which he resorted to the mortgage, and these damages may vary, as they may be before the conclusion of the contract, when it is concluded, or after its conclusion. Protecting the present between Sharia and the law.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Click on an image to view it in the image viewer

Local cover image

Implemented and Customized by: Eng. M. Mohamady

© All rights reserved — Faculty of Law, Cairo University