مكتبة كلية الحقوق— جامعة القاهرة

Faculty of Law Library - Cairo University

Image from Google Jackets

عقد القطر البحري : دراسة مقارنة بين القانون الإماراتي والقانون المصري / إعداد محمد بن عبدالله بن سلطان النعيمي؛ إشراف سامي عبدالباقي محمد

By: Contributor(s): Material type: TextTextLanguage: Arabic Producer: القاهرة : كلية الحقوق-جامعة القاهرة، 2024Description: 327 صفحة ؛ 30 سمContent type:
  • Text
Media type:
  • Computer
Carrier type:
  • Online Resource
Subject(s): Genre/Form: DDC classification:
  • 346.07 21
Online resources: Dissertation note: اطروحة(دكتوراة) - جامعة القاهرة - كلية الحقوق - قسم القانون التجاري، 2024 Abstract: عقد القطر البحري هو عقد يلتزم بمقتضاه مجهز السفينة القاطرة بجر السفينة المقطورة أو دفعها، سواء داخل الموانئ أو خارجها من مكان إلى آخر مقابل أجرة متفق عليها، أو محددة بالقوانين واللوائح، وقد تناولت الدراسة عقد القطر البحري في ضوء القانون الإماراتي مقارنة بالقانون المصري، وقد تمثلت إشكالية البحث في التعرف على أحكام المسؤولية الناتجة عن الإخلال في تنفيذ عقد القطر البحري، حيث لم ينل هذا العقد الاهتمام الكافي من المشرع الدولي والوطني، نظرًا لأن أغلب التشريعات الوطنية لم تنظم أحكامه بالقدر الذي يتناسب مع أهميته واكتفت ببيان القدر القليل من الأحكام المنظمة له، وكذلك لم ينل الاهتمام الكافي والتعمق الواجب من جانب الباحثين في بيان أحكامه. ووفقا لذلك يهدف هذا البحث إلى تعريف عقد القطر البحري وبيان خصائصه، وكيفية إبرامه وإثباته، وتمييزه عما يشتبه به من عقود المساعدة البحرية الأخرى. كما يهدف البحث إلى تحديد طبيعة المسؤولية الناتجة عن تنفيذ عقد القطر وبيان نطاقها وحدودها، وأثر التكييف القانوني لعقد القطر وتمييزه عما يشتبه به على أحكام المسؤولية، وبيان الاختصاص القضائي في منازعات عقد القطر البحري، ومدى انطباق قواعد الاختصاص الدولي على هذه المنازعات. وأخيرا بيان دور التحكيم وخصوصيته في حل هذه المنازعات. وقد خلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أبرزها: وجود نقص تشريعي في تنظيم عقد القطر، فكلا المشرعين الإماراتي والمصري لم يتناولا بالتنظيم سوى أحكام المسؤولية الناتجة عن الإخلال بتنفيذه، ولم يضعا ضوابط لتحديد بداية عملية القطر ونهايتها لما يترتب على هذا التحديد من آثار فيما يتعلق بالمسؤولية عن الأضرار، ويلاحظ عدم وجود اتفاقيات دولية خاصة بالقطر على غرار عقد النقل البحري، كما لوحظ أخيرًا عدم وجود مراكز تحكيم بحرية عربية ولائحة موحدة للتحكيم البحري على غرار مراكز التحكيم الدولية.Abstract: The maritime towage contract is an agreement in which the owner of the towing vessel commits to towing or pushing the towed vessel, whether inside or outside the ports, from one place to another for an agreed-upon fee or one specified by laws and regulations. This study examines the maritime towage contract under UAE law compared to Egyptian law. The research problem focuses on understanding the rules of liability arising from breaches in the execution of maritime towage. This contract has not received adequate attention from international and national legislators, as most national legislations have not regulated its provisions to match its importance, providing only a limited number of related rules. Similarly, researchers have not given sufficient attention and depth to elucidate its provisions. Accordingly, this research aims to define the maritime towage contract, outline its characteristics, how it is concluded and proved, and distinguish it from other similar maritime assistance contracts. The research also aims to determine the liability arising from the execution of the towage contract, clarify its scope and limits, examine the impact of the legal characterization of the towage contract and distinguish it from other similar contracts in terms of liability rules and specify the jurisdiction in towage contract disputes, and assess the applicability of international jurisdiction rules to these disputes. Finally, it aims to highlight the role and specificity of arbitration in resolving these disputes. The study reached several conclusions, the most notable of which is the legislative deficiency in regulating the towage contract. Both the UAE and Egyptian legislations have only addressed the liability arising from breaches in its execution and have not established criteria to define the beginning and end of the towage process, which affects liability for damages. Additionally, there is a lack of international agreements specifically for towage, unlike maritime labour contracts. It was also noted that there are no specialized Arab maritime arbitration centres or a unified maritime arbitration code, unlike international arbitration centres.
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
Star ratings
    Average rating: 0.0 (0 votes)
Holdings
Item type Current library Collection Call number Copy number Status Barcode
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون التجاري Law1 05 PHD 2024 0501703 C1 (Browse shelf(Opens below)) 1 Not for loan T05-01703
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - المبنى الرئيسي القانون التجاري Law1 05 PHD 2024 0501704 C2 (Browse shelf(Opens below)) 2 Not for loan T05-01704
Thesis Thesis مكتبة كلية الحقوق - فـرع الشيخ زايد القانون التجاري Law2 05 PHD 2024 0501705 C3 (Browse shelf(Opens below)) 3 Not for loan T05-01705

Browsing جــــامعة القــاهرة shelves,Collection: القانون التجاري Close shelf browser (Hides shelf browser)

No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
No cover image available No cover image available
Law2 05 PHD 2024 0501319 C3 النظام القانوني للشركات المهنية في القانون السعودي : دراسة مقارنة / Law2 05 PHD 2024 0501537 C3 حوكمة الشركات ودورها في جذب الإستثمارات الأجنبية : دراسة مقارنة / Law2 05 PHD 2024 0501548 C3 التنظيم القانوني للمركز المسيطر في إطار حماية المنافسة ومنع الممارسات الاحتكارية : دراسة مقارنة / Law2 05 PHD 2024 0501705 C3 عقد القطر البحري : دراسة مقارنة بين القانون الإماراتي والقانون المصري / Law2 05 PHD 2024 0502156 C3 حماية المشروعات المتعثرة من الافلاس :دراسة مقارنة بين القانون المصرى والقانتون الاماراتى / Law2 05 PHD 2025 0501313 C3 الرقابة على تداول الأوراق المالية ودورها في رفع كفاءة سوق المال / Law2 05 PHD 2025 0501809 C3 الآليات القانونية لانهاض المشروعات المتعثرة وحمايتها من الافلاس/

اطروحة(دكتوراة) - جامعة القاهرة - كلية الحقوق - قسم القانون التجاري، 2024

ببليوجرافيا: صفحات 311-322

عقد القطر البحري هو عقد يلتزم بمقتضاه مجهز السفينة القاطرة بجر السفينة المقطورة أو دفعها، سواء داخل الموانئ أو خارجها من مكان إلى آخر مقابل أجرة متفق عليها، أو محددة بالقوانين واللوائح، وقد تناولت الدراسة عقد القطر البحري في ضوء القانون الإماراتي مقارنة بالقانون المصري، وقد تمثلت إشكالية البحث في التعرف على أحكام المسؤولية الناتجة عن الإخلال في تنفيذ عقد القطر البحري، حيث لم ينل هذا العقد الاهتمام الكافي من المشرع الدولي والوطني، نظرًا لأن أغلب التشريعات الوطنية لم تنظم أحكامه بالقدر الذي يتناسب مع أهميته واكتفت ببيان القدر القليل من الأحكام المنظمة له، وكذلك لم ينل الاهتمام الكافي والتعمق الواجب من جانب الباحثين في بيان أحكامه.
ووفقا لذلك يهدف هذا البحث إلى تعريف عقد القطر البحري وبيان خصائصه، وكيفية إبرامه وإثباته، وتمييزه عما يشتبه به من عقود المساعدة البحرية الأخرى. كما يهدف البحث إلى تحديد طبيعة المسؤولية الناتجة عن تنفيذ عقد القطر وبيان نطاقها وحدودها، وأثر التكييف القانوني لعقد القطر وتمييزه عما يشتبه به على أحكام المسؤولية، وبيان الاختصاص القضائي في منازعات عقد القطر البحري، ومدى انطباق قواعد الاختصاص الدولي على هذه المنازعات. وأخيرا بيان دور التحكيم وخصوصيته في حل هذه المنازعات.
وقد خلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أبرزها: وجود نقص تشريعي في تنظيم عقد القطر، فكلا المشرعين الإماراتي والمصري لم يتناولا بالتنظيم سوى أحكام المسؤولية الناتجة عن الإخلال بتنفيذه، ولم يضعا ضوابط لتحديد بداية عملية القطر ونهايتها لما يترتب على هذا التحديد من آثار فيما يتعلق بالمسؤولية عن الأضرار، ويلاحظ عدم وجود اتفاقيات دولية خاصة بالقطر على غرار عقد النقل البحري، كما لوحظ أخيرًا عدم وجود مراكز تحكيم بحرية عربية ولائحة موحدة للتحكيم البحري على غرار مراكز التحكيم الدولية.

The maritime towage contract is an agreement in which the owner of the towing vessel commits to towing or pushing the towed vessel, whether inside or outside the ports, from one place to another for an agreed-upon fee or one specified by laws and regulations. This study examines the maritime towage contract under UAE law compared to Egyptian law. The research problem focuses on understanding the rules of liability arising from breaches in the execution of maritime towage. This contract has not received adequate attention from international and national legislators, as most national legislations have not regulated its provisions to match its importance, providing only a limited number of related rules. Similarly, researchers have not given sufficient attention and depth to elucidate its provisions.
Accordingly, this research aims to define the maritime towage contract, outline its characteristics, how it is concluded and proved, and distinguish it from other similar maritime assistance contracts. The research also aims to determine the liability arising from the execution of the towage contract, clarify its scope and limits, examine the impact of the legal characterization of the towage contract and distinguish it from other similar contracts in terms of liability rules and specify the jurisdiction in towage contract disputes, and assess the applicability of international jurisdiction rules to these disputes. Finally, it aims to highlight the role and specificity of arbitration in resolving these disputes.
The study reached several conclusions, the most notable of which is the legislative deficiency in regulating the towage contract. Both the UAE and Egyptian legislations have only addressed the liability arising from breaches in its execution and have not established criteria to define the beginning and end of the towage process, which affects liability for damages. Additionally, there is a lack of international agreements specifically for towage, unlike maritime labour contracts. It was also noted that there are no specialized Arab maritime arbitration centres or a unified maritime arbitration code, unlike international arbitration centres.

النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.

There are no comments on this title.

to post a comment.

Implemented and Customized by: Eng. M. Mohamady

© All rights reserved — Faculty of Law, Cairo University