MARC details
000 -LEADER |
fixed length control field |
07224nam a2200457 i 4500 |
003 - CONTROL NUMBER IDENTIFIER |
control field |
EG-GiCUC |
005 - أخر تعامل مع التسجيلة |
control field |
20241003114110.0 |
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION |
fixed length control field |
2310s2022 ua frm 000 arand d |
040 ## - CATALOGING SOURCE |
Original cataloguing agency |
EG-GiCUC |
Transcribing agency |
EG-GiCUC |
Modifying agency |
EG-GiCUC |
Description conventions |
rda |
Language of cataloging: |
ara |
041 0# - LANGUAGE CODE |
Language code of text/sound track or separate title |
ara |
Language code of summary or abstract |
ara |
-- |
eng |
Language code of sung or spoken text |
ara |
049 ## - Acquisition Source |
Acquisition Source |
إيداع |
082 ## - DEWEY DECIMAL CLASSIFICATION NUMBER |
Classification number |
346.213 |
Edition number |
21 |
097 ## - Degree |
Degree |
Ph.D |
099 ## - LOCAL FREE-TEXT CALL NUMBER (OCLC) |
Local Call Number |
Law 02 PHD 2022 |
100 0# - MAIN ENTRY--PERSONAL NAME |
Authority record control number or standard number |
مشاري محمد جاسم محمد العنجري |
Preparation |
مؤلف. |
245 ## - TITLE STATEMENT |
Title |
المسئولية المدنية عن الأضرار التي تسببها الطائرات على سطح الأرض : |
Remainder of title |
دراسة مقارنة القانون المدني / |
Statement of responsibility, etc. |
إعداد مشاري محمد جاسم محمد العنجري ؛ إشراف أ.د محمد شكري سرور. |
246 ## - VARYING FORM OF TITLE |
Title proper/short title |
Civil liability for damage caused by aircraft on the surface of the earth : |
Remainder of title |
civil law comparative study / |
264 #0 - PRODUCTION, PUBLICATION, DISTRIBUTION, MANUFACTURE, AND COPYRIGHT NOTICE |
Place of production, publication, distribution, manufacture |
القاهرة : |
Name of producer, publisher, distributor, manufacturer |
كلية الحقوق - جامعة القاهرة، |
Date of production, publication, distribution, manufacture, or copyright notice |
2022. |
300 ## - PHYSICAL DESCRIPTION |
Extent |
337 صفحة ؛ |
Dimensions |
23 سم. |
336 ## - CONTENT TYPE |
Content type term |
text |
Source |
rda content |
337 ## - MEDIA TYPE |
Media type term |
Computer |
Source |
rda media |
338 ## - CARRIER TYPE |
Carrier type term |
Online Resource |
Source |
rda carrier |
502 ## - DISSERTATION NOTE |
Dissertation note |
أطروحة (دكتواره)-جامعة القاهرة، كلية الحقوق، قسم القانون المدني 2022. |
504 ## - BIBLIOGRAPHY, ETC. NOTE |
Bibliography, etc. note |
ببليوجرافيا: صفحات 309-330. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
تكمن أهمية الرسالة في تحديد أحكام المسئولية المدنية عن الأضرار التي تسببها الطائرات على سطح الأرض، حيث تشعبت الآراء التي طرحت بشأن الأساس القانوني لهذه المسئولية وطبيعتها، حيث تختلف طبيعة هذه المسئولية من نظام لآخر، والمشكلة الأخرى هي أنه في بعض الدول لا يوجد تشريع خاص يحكم ويحدد قواعد هذه المسئولية، لذلك فهي تلجأ إلى تطبيق القواعد العامة في المسئولية على هذا النوع من الأضرار، وهذا ما يتنافى مع طبيعة هذه الأضرار المتولدة ، حيث إنها تتميز بخصوصية وتحاط بمخاطر تختلف عن باقي وسائل النقل الأخرى. كما تكمن المشكلة أيضًا في صعوبة إثبات مسئولية الناقل الجوي عن الضرر الحاصل، مما يضع عبئًا ثقيلًا على المضرور طالب التعويض في إثبات مسئولية الناقل، ويحتاج هذا الإثبات إلى جهد ونفقات وتكنولوجيا عالية ومتخصصة ؛ لأنه أمر فني وعلى درجة عالية من التعقيد، وقد انعكس هذا الاختلاف والتباين في تحديد طبيعة وأساس هذه المسئولية في إطار التشريعات الوطنية وفي إطار الاتفاقيات الدولية. فضلا عن تفاقم الأضرار التي تلحق سطح الأرض من جراء حوادث الطائرات واتساع نطاقها والمخاطر التي تحيط بهذا المجال، حتى إنها توصف بالكوارث الجوية، فوقوع حادث واحد في النقل الجوي قد يؤدي إلى خسائر في الطائرة والأرواح تودي بحياة كل من على متنها الركاب والطاقم ، وبذلك فإن اتساع حجم هذه الأضرار في حادث واحد قد تؤدي إلى إفلاس شركة الطيران، وقد تؤدي إلى عزوف شركات الطيران عن ممارسة هذا النشاط والتقييد في تقديم هذه الخدمة، ومن هنا تعرضنا إلى إشكالية البحث والاجتهاد في تقديم وسائل وحلول تعمل على تحقيق هدف المسئولية المدنية وهي الوفاء بالالتزام بالتعويض لجبر الضرر حال إعسار الناقل الجوي أو عدم قدرته على الوفاء بالالتزام بالتعويض المقدر؛ وذلك لاتساع مجال هذا الضرر، أو عندما يكون سبب الحادث مجهولًا. |
520 ## - SUMMARY, ETC. |
Summary, etc. |
The importance of the thesis lies in determining the provisions of civil liability for damages caused by aircraft on the surface of the earth, as the opinions that were raised on the legal basis and nature of this responsibility varied, as the nature of this responsibility differs from one system to another, and the other problem is that in some countries there is no special legislation governing It defines the rules of this liability, so it resorts to applying the general rules of liability to this type of damage, and this is incompatible with the nature of these generated damages, as they are characterized by privacy and are surrounded by risks that differ from other means of transportation.<br/>The problem also lies in the difficulty of proving the responsibility of the air carrier for the damage caused, which places a heavy burden on the injured person seeking compensation in proving the responsibility of the carrier, and this proof requires effort, expenses and high and specialized technology; Because it is a technical matter and a high degree of complexity, and this difference and discrepancy was reflected in determining the nature and basis of this responsibility within the framework of national legislation and within the framework of international agreements.<br/>In addition to the aggravation of the damage to the Earth's surface as a result of aircraft accidents and the expansion of their scope and the dangers surrounding this field, so that they are described as air disasters, the occurrence of a single accident in air transport may lead to losses in the plane and lives, killing all passengers and crew on board. The widening of these damages in one accident may lead to the bankruptcy of the airline, and may lead to the airlines' reluctance to practice this activity and the restriction in providing this service. compensation for damages in the event of the insolvency of the air carrier or its inability to fulfill the obligation of the assessed compensation; This is due to the<br/>wide scope of this damage, or when the cause of the accident is unknown. |
546 ## - LANGUAGE NOTE |
Text Language |
النص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية. |
650 04 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
المسؤلية عن أضرار الطائرات |
650 04 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM |
Topical term or geographic name entry element |
المراقبة الجوية |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
حوادث الجوية |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
المراقب الجوي |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
سلامة الحركة الجوية |
653 #0 - INDEX TERM--UNCONTROLLED |
Uncontrolled term |
الأضرار التي تسببها الطائرات على سطح الأرض |
655 #4 - INDEX TERM--GENRE/FORM |
Genre/form data or focus term |
رسائل جامعية |
Geographic subdivision |
جامعة القاهرة |
General subdivision |
القانون المدني |
700 0# - ADDED ENTRY--PERSONAL NAME |
Personal name |
محمد شكري سرور |
Relator term |
|
710 2# - ADDED ENTRY--CORPORATE NAME |
Corporate name or jurisdiction name as entry element |
جامعة القاهرة |
Subordinate unit |
كلية الحقوق |
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS |
Uniform Resource Identifier |
<a href="http://195.246.42.239/public/th/T02-00068.pdf">http://195.246.42.239/public/th/T02-00068.pdf</a> |
900 ## - Thesis Information |
Grant date |
2022 |
Universities |
جامعة القاهرة Cairo University |
Faculties |
كلية الحقوق Faculty of Law |
Department |
قسم القانون المدني Department of Civil Law |
905 ## - Cataloger and Reviser Names |
Cataloger Name: |
|
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA) |
Koha item type |
Thesis |
Source of classification or shelving scheme |
Dewey Decimal Classification |
Edition |
21 |