000 07546aam a2200469 i 4500
003 EG-GICUC
005 20250302095650.0
008 250302s2025 ua f m 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
049 _aإيداع
082 0 4 _a342
_221
097 _aPh.D
099 _aLaw 07 PHD 2025
100 0 _aمنار صبري محمد السنوسي
_eمؤلف.
245 1 0 _aحدود اختصاص القضاء الإداري بنظر منازعات الاستثمار وأثره على التحكيم /
_cإعداد منار صبري محمد السنوسي؛ إشراف رجب محمود طاجن
264 0 _aالقاهرة :
_bكلية الحقوق-جامعة القاهرة،
_c2025.
300 _a354 صفحة؛
_c30 سم
336 _aText
_2rda content
337 _aComputer
_2rda media
338 _aOnline Resource
_2rda carrier
502 _aاطروحة (دكتوراه) - جامعة القاهرة، كلية الحقوق، قسم القانون العام 2025
504 _aببليوجرافيا: صفحات 339-350
520 3 _aعلى الرغم من أن قانون مجلس الدولة رقم ٤٧ لسنة ۱۹۷۲ ينص في مادته العاشرة على اختصاصه بنظر كافة المنازعات الإدارية ، إلا أن هناك قيودًا على ولاية محاكم القضاء الإداري عند نظره منازعات الاستثمار، ومن ذلك أعمال السيادة، قيود الاختصاص الولائي، وكذلك اتفاقات التحكيم. ولعل من أهم المشكلات العملية التي تواجه المستثمرون في منازعاتهم بشأن الاستثمار هي عدم وضوح حدود الاختصاص وتداخلها بين قضاء مجلس الدولة وهيئات التحكيم وهو ما يؤدي بالضرورة إلى تداخل وتعارض أحكامهما وتشابكهما بصورة يتعذر معها ترجيح الجهة صاحبة الاختصاص والحكم الواجب التنفيذ. فالتحكيم كطريق استثنائي بديل، لا يغني عن الاحتكاك بالقضاء الإداري في منازعات الاستثمار وذلك في حال التعرض المشروعية قرار إداري صادر عن الجهة الإدارية بالدولة ومؤثر في تنفيذ المشروع الاستثماري محل التحكيم فضلاً عن الالتجاء للقضاء بشكل عام في مرحلة ما بعد صدور حكم التحكيم سواء بإقامة دعوى البطلان او عند المنازعة في تنفيذه. وعليه، فقد تطرقنا بداية لبيان المقصود بمفهوم الاستثمار في القانون الداخلي والقانون الدولي، فضلا عن بيان صور المنازعات الاستثمارية وتحديد مضمونها ، ثم تعرضنا إلى بحث نطاق اختصاص القضاء الإداري بنظر منازعات الاستثمار الوطنية والدولية، وكذلك، أثر القضاء الإداري على التحكيم في منازعات الاستثمار من حيث اختصاصه في منازعات تنفيذ حكم التحكيم، وأوردنا كذلك بعض صور للتنازع بين القضاءين ووسائل فضه. ومن ثم، فإن تداخل الاختصاص بين قضاء مجلس الدولة وهيئات التحكيم يرجع إلى غياب النصوص التشريعية الوطنية أو الدولية - الحاكمة بشكل قاطع لتلك المسألة، حيث تسعى كل جهة لوضع بند اختصاص عام، وتفسيره تفسيرًا موسعًا لتوسيع نطاق اختصاصها دون تحديد حدود تلك الرقابة أو ذلك الاختصاص، وهو ما يخل بمصالح الأطراف المتنازعة، ويتمسك كل صاحب مصلحة بالجهة التي تخدم مصلحته بشكل أكبر ، سواء تمثل ذلك في القضاء الإداري أو هيئات التحكيم.
520 3 _aAlthough the State Council Law No. 47 of 1972 stipulates in its tenth article that it has jurisdiction to hear all administrative disputes, we can find that there are restrictions on the jurisdiction of the administrative judiciary courts when hearing investment disputes, including acts of sovereignty, restrictions on jurisdictional jurisdiction, as well as arbitration agreements. Feasibly one of the most important practical problems facing investors in their investment disputes is the lack of clarity of jurisdictional limits and the overlapping between the state council and arbitration tribunals, which necessarily leads to conflicting rulings and their involvement, in a way that makes it difficult to give preference to the party with jurisdiction and the enforceable ruling. Since arbitration, as an exceptional alternative method, does not replace the necessity of administrative judiciary in investment disputes, in the event of exposure to the legitimacy of an administrative decision issued by the administrative body in the state and affecting the execution of the investment project subject to arbitration, in addition to resorting to the judiciary in general after the issuance of the arbitration award, whether by filing a lawsuit for nullity or when executing it. Accordingly, we initially addressed the meaning of the investment in both domestic and international law and explained the forms of investment disputes. Then we discussed the scope of the jurisdiction of the administrative judiciary in considering national and international investment disputes, as well as the effect of the administrative judiciary on the arbitration of investment disputes regarding its jurisdiction on disputes of enforcing the arbitration award, we also mentioned some examples of conflicts between the two judiciaries and the means of resolving them. Therefore, the overlap of jurisdiction between the State Council and arbitration tribunals is due to the absence of legislative provisions - national or international - that decisively govern this issue, as each body seeks to establish a general jurisdiction clause and interpret it in a broad interpretation to expand the scope of its jurisdiction without specifying its limits, which prejudices the interests of the disputing parties, and each interested party adheres to the entity that serves his interest more, whether that is represented by the administrative judiciary or arbitration tribunals.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 0 4 _aالقانون العام
653 0 _aحدود الاختصاص
653 0 _aمجلس الدولة
653 0 _aمنازعات الاستثمار
653 0 _aالعقود الاستثمارية
653 0 _aالتنازع
653 0 _aالتحكيم التجاري الدولي
653 0 _aالتحكيم الاستثماري
655 4 _aرسائل جامعية
_zجامعة القاهرة
_xالقانون العام
700 0 _aرجب محمود طاجن
_eمشرف.
710 2 _aجامعة القاهرة
_bكلية الحقوق
856 _uhttp://195.246.42.239/public/th/T07-01453.pdf
900 _b2025
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الحقوق
_Dقسم القانون العام
905 _aNourhan
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c7927