000 07007namaa2200505 i 4500
003 OSt
005 20241103183627.0
008 240519s2023 ua a|||frm||| 000 0 ara d
040 _aEG-GICUC
_bara
_cEG-GICUC
_dEG-GICUC
_erda
041 0 _aara
_bara
_beng
049 _aإيداع
082 0 4 _a349
_221
097 _aPh.D
099 _aLaw 10 PHD 2023
100 0 _aآدم محمود إبراهيم فتح الباب
_eمؤلف.
245 1 0 _aأبعاد التكامل والتماثل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية /
_c إعداد آدم محمود إبراهيم فتح الباب ؛ إشراف عمر محمد سالم : محمد يوسف حفني.
246 1 5 _aDimensions of integration and symmetry in the relationship between Sharia and the criminal situation
264 0 _c2023.
_aالقاهرة:
_bكلية الحقوق-جامعة القاهرة،
300 _a361 صفحة ؛
_c25 cm.
_eCD.
336 _atext
_2rda content
337 _aComputer
_2rda media
338 _aOnline Resource
_2rda carrier
502 _a أطروحة (دكتوراه)-جامعة القاهرة، 2023.
504 _aيشتمل على إرجاعات ببليوجرافية صفحات 327-349.
520 _aتنتمي هذه الدراسة إلى نوع من الدراسات التي تقوم على المقارنة، وقد قصد الباحث أن تكون هذه المقارنة من المنظور الفلسفي في النطاق الجنائي بحدوده الثلاثة، وهي المجرم والجريمة والجزاء؛ فهي بحثٌ لاستظهار أبعاد الوفاق وهي "أبعاد التكامل والتماثل" وذلك "في العلاقة بين الشرع بالوضعية الجنائية"، وعلاوةً على كون البحث دراسة فلسفية؛ فإنه ذو طبيعة فقهية وليست قانونية، أي لا نبحث وجهتي نظر قانونية، ولا نقارن بين القوانين في صورها التشريعية التي انبثقت عن الشريعة الإسلامية من ناحية، أو نظيرتها المعاصرة من ناحية أخرى، بل نحاول أن نبحث الأبعاد الفلسفية بين الشرع الجنائي والوضعية الجنائية من خلال الحدود ثلاثة، هي المجرم، والجريمة، والجزاء، وبعد أن نتبينها من منظور كل فقهٍ على حدة نحاول أن نتبين وجه العلاقة بينهما، هل يعوذها التكامل و التماثل، أم أنَّ هذين الأخيرين يشكلان أبعاد العلاقة بينهما. إنَّه ليس هناك ما يمنع من جهة العقل أو من جهة الشرع أن ينهل الفقه الجنائي الشرعي من النبع الوضعي الجنائي المتحضر، وذلك لبلوغ الحالة العصرية من التطور بالاجتهاد، وذلك هو ما نقصده من بعد التكامل في العلاقة بين الشرع والوضعية الجنائية؛ كما أن الطابع الروحي أو الإيمانيّ للشرع الجنائي هو الطريق الذي نفذ به إلى ما وراء الطبيعة حيث الكون وأسراره، ولما لا وهي تنزيل العزيز الحكيم الذي خلق الكون والطبيعة وما فيهما، ومماثلة الوضعية الجنائية لذلك الشرع في معالجاتها إنما يعني أن الشرع أتم عليها مبتغاها قديما، إذ قامت الوضعية بحثًا عن مثال طبيعي تسمو إليه، وهو الذي دفعنا إلى القول أن الركن الروحي وجانبه هو الذي كمَّل به الشرع نظيره الوضعي، ليسمو به حيث كان يتطلع الفلاسفة الأُوَل.
520 _aThis study belongs to a kind of studies that are based on comparison. The researcher intended that this comparison be from a philosophical perspective in the criminal domain with its three limits, which are the criminal, the crime, and the penalty. It is a research to memorize the dimensions of concord, which are the "dimensions of integration and symmetry" and that "in the relationship between Sharia and the criminal situation", and in addition to the fact that the research is a philosophical study; It is of a jurisprudential nature and not a legal one, that is, we do not discuss two legal points of view, and we do not compare laws in their legislative forms that emerged from Islamic Sharia on the one hand, or their contemporary counterparts on the other hand. Rather, we try to examine the philosophical dimensions between the criminal law and the criminal situation through the three limits, which are the criminal, the crime, and the penalty. dimensions of their relationship. There is nothing that prevents, on the one hand, on the one hand, or on the one hand, from the Shari'a, that legal criminal jurisprudence draws from the positivist, criminal, civilized source, in order to reach the modern state of development through jihad, and that is what we mean after integration in the relationship between Sharia and the criminal situation; Likewise, the spiritual or faith-based nature of the criminal law is the path by which it penetrates beyond nature, where the universe and its secrets are, and why not, which is the revelation of the Almighty, the Wise, who created the universe and nature and what is in them, and the similarity of the criminal situation to that law in its treatment means that the law fulfilled its desire in the past. As positivism arose in search of a natural ideal to rise to, and this is what prompted us to say that the spiritual pillar and its aspect is the one with which the Sharia complemented its positivist counterpart, to elevate it as the first philosophers aspired.
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 0 4 _aالقانون الجنائي
653 0 _aالشرع والوضعية الجنائية
653 0 _aالوضع الجنائى المتحضر
653 0 _aالتكامل والتماثل
653 0 _aالأبعاد الفلسفية
653 0 _aمصادر الشرع الجنائي
653 0 _aالمفهوم السفسطائي للعدل
653 0 _aدور العقل السقراطي
653 0 _aالشريعة اليهودية الجنائية
655 4 _aرسائل جامعية
_zجامعة القاهرة
700 0 _a. عمر محمد سالم
_eمشرف.
700 0 _aمحمد يوسف حفني
_eمشرف.
710 2 _aجامعة القاهرة
_bكلية الحقوق
856 _uhttp://195.246.42.239/public/th/T10-02116.pdf
900 _b2023
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الحقوق
_Dقسم القانون الجنائي
905 _aMariam
942 _2ddc
_cTH
_e21
_n0
999 _c28