000 05131cam a2200481 i 4500
003 EG-GiCUC
005 20241021131621.0
008 150422s2015 ua f m 000 0 ara d
040 _aEG-GiCUC
_bara
_cEG-GiCUC
041 0 _aara
049 _aإيداع
082 0 4 _a345.052
_221
097 _aM.Sc
099 _aLaw 10 MSC 2015
100 0 _aلولان حميد محمد أشكفتندي
_eمؤلف.
245 1 0 _aحق الدفاع الشرعي في القانون الدولي الجنائي :
_bدراسة مقارنة /
_cإعداد لولان حميد محمد أشكفتندي ؛ إشراف حسنين ابراهيم صالح عبيد
246 1 5 _aThe right of self-defense in criminal international law :
_bComparative study
264 0 _aالقاهرة :
_bكلية الحقوق - جامعة القاهرة.
_c2015.
300 _a182 صفحة ؛
_c25سم
336 _atext
_2rda content
337 _aComputer
_2rda media
338 _aOnline Resource
_2rda Carrier
502 _aأطروحة (ماجستير)-جامعة القاهرة، 2015.
504 _aببليوجرافيا : صفحات 168- 180
520 _aيعتبر الدفاع الشرعي احدى الصور التى يتخذها حق الدولة في البقاء: ذلك ان المجتمع الدولي حتى مطلع العصور الحديثة كان يفتقر لتنظيم قانوني يحكم العلاقات بين الدول: وكان اللجوء الى القوة هي الأساس الذي يحكم العلاقات بين أعضاء المجتمع الدولي: وفي عصر التنظيم الدولي بدأ التفكير في تحريم الحروب: وبدأت هذه المحاولات في عهد عصبة الأمم: ثم ما لبثت أن تبلورت الفكرة بشكلها النهائي في عصر الأمم المتحدة التي نص ميثاقها على تحريم اللجوء الى القوة في العلاقات الدولية(م2/4): وعلى إستثناء الدفاع الشرعي من هذا التحريم(م51). ومما لاشك فيه أن حظر اللجوء إلى القوة في العلاقات الدولية: الذي أرسى مقتضياته ميثاق الأمم المتحدة لم يكن إلا ثمرة لما جاء بها الشرائع السماوية: وفي مقدمتها الشريعة الإسلامية: فالإسلام حرم اللجوء الى القوة في العلاقات الدولية كقاعدة عامة: وأجازه استثناءً في حالة واحدة: وهي حالة الدفاع الشرعي- الجهاد
520 _aSelf-defense is considered as one form taken by the State's right for survival, because until the beginning of the modern eras the international society lacked a legal organization which governs the relations between the state's and prohibits the resort to force in absolute terms. The resort to force was the principle which governs the relations between the international society members. where there were no international conventions that prohibits the use of force or threat of force. During the international organization era thoughts started in finding a mean for restricting the states freedom in resorting to war and attempting to through the responsibility of achieving the international peace and security at the burden of the international society as a whole. This started with the League of Nations Era followed by the idea took its final form in the United Nation Era whose pact stated the prohibition of the use of force in international relations and stated the self-defence as a exception of the prohibition of the use of force. There is no doubt that the prohibition of the use of force in international relations as state in the United Nations pact was only the product of what existed in the religious Sharea (law) headed by the Islamic Shari'a (law). This is because the origin as stated by the scholars in the international relations in Islam is peace which was permitted except in one case which is the case of the self-defense that is the holy war (Jihad).
546 _aالنص بالعربية والملخص باللغة الإنجليزية والعربية.
650 0 4 _aذاتية الدفاع الشرعي
650 0 4 _aحق الدفاع الشرعي في الفقه الإسلامي
650 0 4 _aالجهاد
650 0 4 _aمشروعية الجهاد
650 0 4 _aشروط الدفاع الشرعي في القانون الجنائي الداخلي
650 0 4 _aالعدوان في القانون الدولي الجنائي
650 0 4 _aآثار الدفاع الشرعي
653 4 _aذاتية الدفاع الشرعي
655 _aرسائل جامعية
_zجامعة القاهرة
_x2015
700 0 _aحسنين ابراهيم صالح عبيد :
_eمشرف.
710 _aجامعة القاهرة
_bكلية الحقوق
856 _uhttp://195.246.42.239/public/th/T10-00857.pdf
900 _b2015
_Uجامعة القاهرة
_Fكلية الحقوق
_Dقسم القانون الجنائي
905 _aMariam
942 _2ddc
_cTH
_e21
999 _c1566